12.5.2010

Tulihan se kevät!

Noin 20 lämmintä, kyllä kelpaa. Puut vihertää silmissä.
Nyt huvittaa tuolla pihassakin taas pällistellä. Kesäkukkien ostoo kyllä meinaan tänä vuonna vähän lykätä myöhemmälle, mutta muuten virittelen kesäjuttuja paikoilleen.


Sibbee (Sibeliuksen mukaan nimetty) pitää vähän siistiä kesäks, vaihtaa hanskat ja ampparisadeviittakin on talven aikana vähän repeytyny. Siben pään oon joskus tehny keramiikassa.
Kasvimaata kait pitäs vähä möyriä ja lannottaa. En oo yhtään vielä miettiny mitä laitan, samat vanhat kai. 
Sain synttärilahjaks ihania Gladioluksen sipuleita, ne sain tänään lootaan, rasti seinään!

Äite toi koivunrisuja. Tein omenapuuhun uuden "tuulenpesän". Jäi vielä vaikka kuinka paljon, pitää jotain nopeeta niistä keksiä :D
 


10.5.2010

Äitienpäiväkortit

Pitkällisen pähkäilyn jälkeen poika teki tänä vuonna Äitienpäiväkortit Mummulle ja Mummolle sormivärillä. Kahdella sormenpään painalluksella sydämiä. Joku vuosi tehtiin nupullaan olevia ruusuja sormenpäällä kanssa, mutta äitin piirtämät varret oli vissiin jotenkin epäselvät, koska niitä luultiin ilmapalloiks... :D :D
Poika keksi myös kummallakin omat runot ja kirjotti ne mallista takapuolelle:

Mummo hyppelee
frisbeetä heittelee
suukot jakelee
"Poika" ja "Tipu" hymyilee.

Mummu tömpsyttelee
ulos reippailee
kukat kastelee.
Mummu tykkäilee
"Poikaa" ja "Tipua"
vielä halailee.

Työn alla on eskaritätien runot, pari viikkoo aikaa pusertaa :)

8.5.2010

Polkavuokaleivokset ja Cappucinokakku

Päivää aikasessa tänä vuonna käytiin toivottelemassa Mummulle (Äitelle) Hyvää Äitienpäivää. Samalla juhlittiin siskon 16-vuotissynttärit.
Tein muffinssit joskus vuosi sitten Aamulehdessä olleen Vuokaleivoksien ohjeen mukaan. Sisälle pistin palan Maraboun Polkasuklaata ja päälle sulatin kaks palaa Mallan tapaan. Päälle piparminttutikkarimurskaa. Vuokaleivoksien ohje on kyllä hyvä, en vaan jaksa sillä usein tehdä kun siinä vaahdotetaan sokeri ja voi...muffinssitaikinan aineet kun voi vaan sekottaa kaikki vaan...Makosia olivat, puolikaskin olis piisannu. 

Yhteishyvän ruokalehdessä oli Cappucinojustokakun ohje, nappasin ideaa siitä ja tein liivateversion ilman uunia. Tarkotus oli tehdä laktoositon ja ostin jo kaikki laktoosittomana. Vaniljarahkan siis tein itte vanilja-aromilla ja vanilliinisokerilla....Maalaisena en älynny, että cappucinojauheessa on maitojauhetta...eli se siitä laktoosittomasta. Onneks pillerien avulla kaikki sai kakkua. :) Harmittaa kun en mitannu laittamaani cappucinojauheen määrää, sitä ois saanu olla enemmän . En siis ostanu mitään annospussipakkausta, mitä ohjeessa oli vaan edullisemman vaihtoehdon "säkissä" :D. Illalla tehdessä cappucino maistu jo vähän liikaakin, mutta tasaantu ja haihtu sitten yön aikana johonkin.

Cappucinojuustokakku

pohja: 
200 g kanelikeksejä
75 g margariinia

täyte:
1 prk vaniljarahkaa/vaniljalla maustettua maitorahkaa
200 g maustamatonta tuorejuustoo
4dl kermaa vaahdotettuna
cappucinojauhetta mausteeksi
sokeria
4 liivatetta
liru cappucinoa liivatteiden liottamiseen

päälle kaakaojauhetta

En oo koskaan kämmänny niin pahasti kun tämän kanssa. Kakku oli ihan vino, toinen reuna oli 5 cm paksu ja toinen 2 cm...Oli vissiin illalla jo unihiekat silmissä kun en älynny...
Tätä pitää kyllä vielä joskus kokeilla ja hurauttaa sitä cappucinojauhetta ihan kunnolla.

Koristeena kolme kukkaa kun meitä oli kolme Äitiä paikalla.


Broileri-persikkapiirakan tein kanssa, mutta siitä en napannu kuvaa. Ohjeen oon joskus gluteenittomana jostain googlettanu, nyt tein Pirkan valmiiseen piirakkapohjaan.

Ihanaa Äitienpäivää kaikille!






6.5.2010

Yläkerrassa

Nallelle jäi kylmänväriset verhot vaikka oikeeseen ikkunaan ompelinkin lämpösempää edellisten harmaavalkosten kissaverhojen tilalle.
  
Hemtexin vitosen verho pääsi siis kapaksi, ja työtuolin pääliseksi. Niin ja kauppakassin ompelin kanssa. Virittelin verhon taas nuppineuloilla, niinkun edeltäjänsäkin. Ikkunat kun vaihdettiin, tuli niin leveet karmit, ettei tankoo saa mun mielestä hyvin. Ja jäähän se nytkin huonosti tuolta oikeesta reunasta. Pitkään mietin, että alanko tähän nyt enää tämmösiä "työtilaverhoja" laittaan, koska tää nurkkaus laitetaan Tipulle jossain vaiheessa. Verhojen lisäks sillon ainakin lommoselle haltex-seinälle tehdään jotain.
Kirpparilta löyty yli kolmen metrin matto alle 6€:llä, niin intouduin sitten verho-ompeluksiin kanssa.


Parvekkeelle siis saatiin viimein aurinkovarjo (Jyskistä mallikappale 19€) ja ostin kulahtaneelle pirtinpöydälle liinan. Pehmusteita en vielä saanu penkeille aikaseks, joten Tiimarin matot saa ajaa sitä virkaa ens hätään. Ohan niissä sitten hommaa kuskata sisälle ja ulos, mutta miten nyt kesällä ollaan, niin eiköhän sen verran viitti.  Tuuli ottaa aika kovasti välillä tohon parvekkeelle, niin tarvitaan tietty pöytäliinapaino. Dekupaasasin kellarin jäännetiilestä sellasen. Hivenen on iso ja pitäs olla useempi paino. En raaskinu kukkapenkistä hakee pieniä kiviä siihen hommaan, niin piti tehdä siitä mitä oli.Teen ne pienemmät jossain vaiheessa. Mutta eipä nyt tosta koko ajan ainakaan lennä. Sininen purkki on tuhkakuppi (maalattu felixpurkki).  Haljuhan toi vielä on, mutta kesän tullen jotain vehkaa, niin hyvä tulee :D Varjoo pitää varmaan katkasta varresta vähän, että suojaa paremmin. Aurinko paistaa tohon koko iltapäivän, eli siinä on paahdetta.





5.5.2010

Tyynynpääliset

Pienensin eilen kirpparilta ostettuja tyynyliinoja koristepäälisiksi.  Kylläpä sai taas purkaa ja ommella :P :D
Vissiin pitäs vielä ihan tinkeeks pienentää noi, että pysysivät rypyttöminä. Näyttää mun makuun liian tyynyliinoilta.
Vaikka rypyssä ne varmaan ois vaikka olis kuinka pienet, meillä tuppaa eräät henkilöt myttään koristetyynyjä pään alle lukiessa, päiväunilla...niitä on myös kiva kuskata pitkiinsä ja kuolailla :D
Varmaan pistän hyllylle odotteleen sopivampaa tilannetta...ja päiväpeittoo. On liian valkosia (vaikka onkin osin kellertäviä) tolle tilkkupeitteelle. Pitäs askarrella röyhelölakana tai joku piilotussysteemi joustinpatjalle, on niin nafti toi päiväpeite. Jos se piilottelusysteemi ois valkonen, niin en tiä sopisko tyynyt sitten. Pitää tehdä että näkee. Voi vaan käydä niin, että kun sanoin, että pitäs tehdä niin en tee. Mulle käy usein päinvastoin kun monelle muulle; jos sanon ääneen muillekin, en varmaan saa aikaseks... :P :D...ainakaan saman vuosikymmenen aikana :D :D

2.5.2010

Tipun vapputunika

10 sentin kirpparihuivista tuli suunnitellun huivin lisäks Tipulle vapputunika. Kaavoihini kangistuneena :D käytin samaa mekon kaavaa, mitä oon jokusen kerran jo käyttänytkin. Lyhensin nyt vaan olkainnauhoja huomattavasti ja tein helmasta tommosen sahalaitasen. Reuna vaan siksakilla. Kävin keskiviikkona kattomassa Pikkuveikan kanssa Liisa Ihmemaassa-leffan, niin jotenkin vissiin sitä kautta välähti tämmönen mieleen. Yksinkertasena toi alaosa ihan harsomainen.Helman siksakit olis voinu hivenen huolellisemmin surruuttaa.
  
(jos ens vuonna tilaan vappupallot jonkun kuvaston kautta, niin taidan perehtyä paremmin niiden kokoihin...luulin, että toi Nasu on semmonen  pikkunen...)

1.5.2010

Älä päästä itseäsi tietyn ikäiseksi,
älä tietyssä asemassa olevaksi.
Niin olet vapaa tälläisenakin
kevätpäivänä
istumaan tavaratalon rappuselle
syömään tötteröjäätelöä. 

-Helena Anhava-